איך מבצעים איתור ליקויי בנייה

רגע לפני שנכנסים לדירה חדשה, חשוב לוודא שאין בה ליקויים בבנייה, משום שליקויים כאלה יכולים לגרום לירידה בערך הבית, לגרור לתיקונים ארוכים ויקרים ולעתים, אפילו לגרום לבעיות בטיחותיות. כדי לוודא שבדירה או בבית אין ליקויי בנייה שעלולים להיות מסוכנים, מתנהל תהליך איתור ליקויי בנייה בשלבים שונים של הבנייה, האכלוס והמגורים. איך עושים זשאת?

 

מה הם ליקויי בנייה?

ליקוי בנייה הוא שם כולל לכל סוג של אי התאמה או פגם בבנייה שעלול לגרום לנזק או להפסד למשתמשים במבנה. ליקויי בנייה מתרחשים מסיבות שונות: לעתים מדובר על רשלנות של אנשי מקצוע – האחראים על תהליך הבנייה התקין תחת כל התקנים המחמירים הם הקבלן או המפקח על הבנייה, רשלנות שלהם עלולה לפסוח על תיקון של פגם או לא לוודא שעבודת בנייה בוצעה כפי שראוי.

לעתים הסיבה לליקוי בנייה היא בחומרי בנייה פגומים או מקולקלים ולעתים גם במזג אוויר סוער בעת הבנייה. איתור ליקויי בניה הוא התהליך שבו מגלים סוגים שונים של ליקויים ומתקנים אותם או מפצים את בעלי המבנה על הליקוי, שעלול לגרום לירידה בערך של המבנה או לדרוש תיקונים יקרים וארוכים, לאחר שלב האכלוס.

לזהות בנייה

מי אחראי על איתור ליקויי בנייה?

האחריות לאיתור ליקויי בנייה מוטלת על כמה גורמים, בהתחשב בשלב הבנייה והשימוש במבנה. הראשון לאחריות הוא המפקח על הבנייה שאמון על בחינה ובדיקה של תהליכי הבנייה ואיתור ליקויי בנייה כבר בשלבים מוקדמים של הבנייה, כדי שניתן יהיה לתקנם בקלות יחסית. בשלב הבא, לאחר סיום הבנייה ולאורך תקופת האכלוס הראשונית, שהאחראי על ליקויי הבנייה הוא הקבלן.

לאחר אכלוס המבנה ותחילת השימוש בו, האחריות היא של המשתמשים במבנה ואם הם חושדים בקיומו של ליקוי בנייה הם יכולים להזמין חברת בדק בית פרטית לאיתור ליקויים. פגמים נפוצים שמתגלים במבנים הם, בין השאר, ליקויים בשלד המבנה, בתשתיות או בתהליך האיטום.

לזהות בנייה

כיצד מבצעים איתור ליקויי בנייה?

ישנן שיטות שונות לאיתור ליקויי בנייה, ניתן לחלק אותן לשלוש קבוצות עיקריות: בדיקות חזותיות, בדיקות בעזרת מכשירים ובדיקות מעבדה. בדיקה חזותית היא כל סוג של בדיקה שמבצע בעל מקצוע מנוסה ומיומן, על ידי בחינה מדוקדקת של המבנה – כך ניתן לזהות פגמים בחומרים, סדקים ועוד.

בדיקות שמתבצעות בעזרת מכשור הן בדיקות שבוחנות את הבנייה בחלקים שלה שלא חשופים לראייה אבל הם חשובים ומשמעותיים כמו פגמים בשלד או בתשתיות. מכשירים שמשמשים לבדיקה הם למשל מצלמות תרמו-גרפיות, מכשירים לאיתור לחות ועוד. בדיקות המעבדה הן בדיקות של החומרים שמשמשים לבנייה כדי לוודא שאין בהם פגם.

 

לסיכום

ישנן דרכים שונות לבצע איתור ליקויי בנייה, אנשי מקצוע שונים שמבצעים את האיתור וישנן גם בדיקות שקשורות לשלב מסוים בבנייה. אבל המטרה של כולם היא אחת – להגן במידת האפשר על חייהם של המשתמשים במבנה.

לזהות בנייה

מה היה לנו עד כאן?