אילו סוגי הדברה נחשבים הכי ידידותיים לסביבה?

כולם מדברים היום על הדברה ירוקה, אבל האם היא באמת ידידותית לסביבה? מסתבר שהאמת לא כל כך פשוטה וגם מי שמצהיר על עצמו כמדביר ירוק לא בדיוק משתמש בכרוב ניצנים כדי לגרש את המזיקים. במאמר זה נסביר אילו סוגי הדברה ירוקה, הדברה ידידותית לסביבה ונטולת רעלים קיימות כיום. 

 

זהירות, זרחן אורגני

בשנת 2008 נאסר בתכלית להשתמש בבתים פרטיים בחומר הדברה המכיל זרחן אורגני שהיה נפוץ מאד בשימוש עד אז. הזרחן האורגני נמצא רעיל מדי לסביבת בני אדם, ילדים ובעלי חיים בתוך המבנים הסגורים כמו חדרי מגורים או סביבות עבודה ולכן הוא נאסר. לכן חשוב מאד לברר באיזה חומר משתמש המדביר שהזמנתם ולוודא איתו שהוא פועל על פי חוק והינו בעל רשיון בתוקף.

הֲגָנָה

הדברה ירוקה

מאחר והחוק אוסר על הזרחן האורגני, החלו המדבירים השונים למצוא פתרונות אחרים. כיום החומר המותר הנמצא בשימוש הנפוץ ביותר הינו הפיריתרואיד שנחשב למזיק פחות לסביבה. להלן סוגי ההדברה הנחשבים הכי ידידותיים לסביבה:

  1. הדברה משולבת – הדברה זו הינה מורכבת מארבעה שלבים: מניעה, זיהוי, ניטור וטיפול. בשיטה זו ננסה למנוע את חדירת המזיקים על ידי כל האמצעים העומדים לרשותנו כגון אטימת סדקים וחורים, התקנת רשתות ועוד. כאשר בכל זאת פולש אליכם מזיק הביתה יש לברר האם מדובר בפלישה חד פעמית ומקרית או במגמה של פלישה מזיקה, מעקב אחרי הפולש וחיפוש המקור שלו ולבסוף, חיסולו. בדרך זו נוכל לייעל את מניעת המזיקים ולמנוע את חדירתם.
  2. הדברה ירוקה – הדברה המתבצעת באמצעים כימיים אך מותרים על פי החוק ובמהלכם תצטרכו להתפנות מן הבית למשך זמן שנע בין שעה לשש שעות. לרוב יעשה שימוש בחומר הכימי פיריתרואיד באחוזים שונים כדי להדביר את המזיק. הינכם חייבים ליידע את המדביר לגבי תינוקות וילדים, נשים בהריון וחיות מחמד על מנת שידריך אתכם כיצד לנהוג לאחר ההדברה.
  3. הדברה אורגנית – ריסוס של חומרים לא כימיים שלא מחייבים אתכם להתפנות מהבית בעת הטיפול כמו למשל אדמה דיאטומית, שמן נים, מלכודות וטכניקות נוספות ללכידת המזיק מבלי להעזר כלל בחומרים רעילים. זוהי השיטה המועדפת עבור אוכלוסיות בסיכון כגון קשישים, תינוקות וילדים, ובעלי חיים בתוך הבית.
  4. הדברה ביולוגית – הדברה המתבצעת באופן הכי טבעי באמצעות הכנסת טורף יעיל לתוך הבית או האיזור החקלאי כגון חתולים וינשופים נגד מכרסמים, עטלפים נגד חרקים וצרעות נגד כנימות.

 

לסיכום

כאשר המדביר שהזמנתם מצהיר על עצמו שהוא ידידותי לסביבה, היו נבונים ובררו עימו באיזה סוג הדברה הוא משתמש בפועל. גם הדברה ירוקה הינה הדברה כימית אם כי חוקית לחלוטין. על מנת להגן על האוכלוסיות בסיכון כגון קשישים, תינוקות וילדים ובעלי חיים בחרו בהדברה המתאימה להם ביותר.

הֲגָנָה

מה היה לנו עד כאן?