באיזה שלב יש לבצע בדיקת בדק בית?

רכשתם דירה חדשה מקבלן או דירה יד שנייה? אולי בכלל התמזל מזלכם וזכיתם במחיר למשתכן? ככה או ככה, ישנם שלבים שונים שבמהלכם מומלץ להעביר את הנכס בדיקה הנקראת "בדק בית". מהי, למה משמשת, מה מאבחנת ומתי צריך בדיקת בדק בית? הנה המידע לפניכם. 

לא בטוחים מהו בדק בית? במילים פשוטות, בדיקת בדק בית מהווה שלב משמעותי מאוד בתהליך קנייה או מכירה של נכסים שונים. בדק בית מייצר את האפשרות לקבל הבנה לגבי מצב הנכס הכללי, מה שמאפשר לקבל החלטות מושכלות לגבי עסקאות נדל"ן שונות. בתוך כך, הפרמטרים השונים שבדיקה זו כוללת הם הבאים:

  • תשתיות: אלו יכללו את החשמל, הצנרות, הגז והמים.
  • סטנדרט קבלן: בדק בית יבחן אם הקבלן עמד בסטנדרטים של תוכנית הבנייה.
  • ליקויים כלליים: אלו כוללים סדקים בבטון, אבזור לקוי בדירה ועוד.
  • בטיחות: מדובר על בטיחות מבנית וכן בטיחות השימוש והמחייה בדירה.

 

שלבים שונים לביצוע בדק בית

שלב קבלת דירה מקבלן: כאשר מקבלים דירה חדשה מקבלן, מרבית האנשים חושבים שהדירה, כיוון שהיא חדשה, לא מצריכה בדק בית מכל סוג. ההיפך הוא הנכון, כי יש צורך לבדוק את תהליכי הבנייה השונים שהקבלן ביצע. החל מעבודות בטון, דרך מתקנים שונים וכלה ברמת האבזור בבית, יש צורך לוודא כי עבודת הקבלן התבצעה נכון ובהתאם לתוכניות הבנייה.

מכירה או קנייה של נכס: כאשר מוכרים או רוכשים נכס, חשוב לבצע בדק בית אשר יסקור את כלל המערכות השונות במבנה. בפועל, בדק הבית יכול גם לכלול את המבנה כולו, לא רק את הדירה. בסוף הבדיקה נמסר דו"ח מפורט אשר כולל את כל הליקויים שיש לסדר בנכס.

בית

מניעת צו מבנה מסוכן

צו מבנה מסוכן הינו צו אשר מונפק ע"י העירייה בעיר מגורים, כאשר צו זה קובע תקופת זמן מוגדרת לתיקון ליקויים שונים במבנה. כדי למנוע קבלת צו מהסוג הזה, חשוב לבצע בדק בית ולתקן את כל הליקויים לפני שמהנדס העירייה מגיע להתרשם מהבניין.

בהיבט הזה של הדברים, ביצוע בדיקה של בדק בית, זו בעצם פעולה שיכולה לחסוך כסף בטווח הארוך. אבל חשוב מכך, בדק הבית יאפשר להימנע מכל מיני סיכונים בטיחותיים אשר מאופיינים עם ליקויים מבניים שונים.

 

מי מבצע בדק בית?

אנשי המקצוע אשר מבצעים בדק בית משתייכים לחברות ניהול ואחזקת מבנים ברוב המקרים, כאשר חלק מהמהנדסים מספקים את השירות הזה באופן פרטי. כמו כן, אדריכלים גם יכולים לספק תובנות שונות, אבל בד"כ ההמלצה תהיה לבחור בחברות המתמחות בתחום זה.

כדי לאתר את החברה הנכונה לביצוע הבדיקה, חשוב לבחון במה החברה מתמחה ובאילו אנשי מקצוע היא נעזרת לביצוע הבדיקות השונות. באופן כללי, אנשי המקצוע המבצעים את הבדיקות בפועל הם קבלני משנה בתחום הצנרת, גז, חשמל, בטון ועוד.

בדק בית

מה היה לנו עד כאן?