האם לחולים בקרוהן יש פטור ממס הכנסה?

הקשיים איתם נאלצים להתמודד חולים במחלות כרוניות הם רבים – קושי בריאותי, קושי חברתי, קושי משפחתי וקושי כלכלי. שלושת הקשיים הראשונים ברורים ומובנים, אך הקושי הכלכלי לא תמיד מובן. חשוב לדעת, שהתמודדות עם מחלה כרונית, מחייבת שגרת טיפולים שוטפת, נטילת תרופות על בסיס יומי וקרבה תמידית למרכז רפואי כלשהוא. אתגרים אלו עלולים לפגום ביכולת העבודה של החולים, בשל חוסר הזמינות  שהם יכולים להעניק למקום העבודה שלהם. לאור זאת, המוסד הביטוח לאומי תומך בהם ומציע להם פטור ממס הכנסה.

 

מהם התנאים לקבלת פטור ממס הכנסה?

אזרחים אשר נפגעו בתאונה כלשהיא, אובחנו כחולים במחלה כרונית או מתמודדים עם קושי אחר, אשר פוגע ביכולת התפקודית שלהם – עשויים להיות זכאים לפטור ממס הכנסה. בפקודת מס הכנסה כתובים תנאי הזכאות:

  1. קיום מקור הכנסה החייב במס
  2. נכות של מעל חצי שנה
  3. הנכות עומדת בשיעורים המופיעים בחוק

 

ליווי לאורך כל הדרך

התהליך עד לקבלת הפטור המיוחל, עלול להיות מבלבל ומאתגר לכל אחד, ובמיוחד לאנשים המתמודדים עם מחלה כרונית. לכן, מומלץ להיעזר בחברה המתמחה במימוש זכויות רפואיות. כך, תוכלו לקבל הדרכה לאורך כל הדרך – מהפנייה לוועדה הרפואית ועד ההתקשרות הסופית עם רשות המיסים. ליווי זה, יוריד מכם את המעמסה הבירוקרטית, כך שתוכלו להתמקד בטיפול בעצמכם, ותוכלו להשאיר את הניירת והמסמכים – לאנשים שמבינים בכך.

 

אירועים שבגינם ניתן לתבוע פטור ממס הכנסה:

לאור הנאמר לעיל, עולה השאלה, למי יש פטור ממס הכנסה? התשובה היא רחבה, וכוללת מגוון רחב של מקרים:

  • פציעה בתאונת עבודה
  • פציעה בתאונת דרכים
  • אבחון מחלה כרונית – כמו למשל קרוהן
  • לקות שמיעה
  • לקות ראייה
  • התפרצות מחלת נפש
  • קביעת נכות לפי חוק נכי צה"ל
  • קביעת נכות לפי חוק הביטוח הלאומי

 

באיזה סוג נכות מדובר?

למרות שיש מגוון רחב של אירועים המקנים אחוזי נכות, חשוב להבין שלא כל נכות מקנה זכאות לפטור. הנכות המדוברת בפקודת מס הכנסה היא הנכות הרפואית בלבד. מדובר בנכות שנקבעת על ידי רופא. הרופא מאבחן את סוג הליקוי ולפיו הוא מעריך את אחוזי הנכות. ההערכה מתבצעת באופן יבש למדי, לפי ספר הליקויים של המוסד לביטוח לאומי.

 

השוני מנכות תפקודית

חשוב להבין שהנכות הרפואית לא לוקחת בחשבון את הפגיעה ביכולת ההשתכרות של האדם. למשל, זמר ורואה חשבון – אשר אובחנה אצלם מחלה כרונית זהה במיתרי הקול, יקבלו את אותם אחוזי הנכות. זאת למרות שהזמר נפגע קשות מהמחלה, ורואה החשבון לא.

 

לסיכום

חליתם? נפצעתם בתאונה? יכול להיות שאתם זכאים לתמיכה. אם הפגיעה שלכם נאמדה ב – 90% נכות ומעלה, תוכלו להגיש בקשה לפטור ממס הכנסה. הקלה זאת, עשויה להקל עליכם מבחינה כלכלית ולהגדיל את ההכנסה הפנויה שלכם.

נכות

מה היה לנו עד כאן?