המפתח לשיפור יכולות הדיבייט – הסודות לטיעון מנצח

ויכוח – כבר לא מילה גסה. למען האמת תוכלו למצוא היום אנשים שעושים קריירה בתחום הויכוחים (פוליטיקאים למשל). בשנים האחרונות הפך הדיבייט לטרנד המוני של ניהול דיונים מתורבתים – כויכוח לשם ויכוח. 

מה יוצא לנו מזה? אתם שואלים. ובכן, מחקרים קובעים כי לדיבייט יתרונות רבים כמו: פיתוח יכולת עמידה בפני קהל, יכולת ניהול דיון בצורה המכבדת את שני הצדדים, פיתוח יכולות אינטלקטואליות, רטוריות ועוד.

אם אתם מוזמנים לעלות לבמה להתנגח ראש בראש במהלך דיבייט סוער אנו ממליצים לכם להקדיש 2 דקות להצטיידות ב-4 טיפים לבניית טיעון מנצח שיותיר את הקהל והיריב פעורי פה.

 

נותנים בראש – 4 טיפים מוצלחים לניצחון בדיבייט

דיבייט משמש כאחד מהאתגרים המרתקים במסגרת פעילויות או די טי לילדים, לנוער ולמבוגרים המעודדות התנסות במשימות מחוץ לקופסה.

רוצים לפלס לכם דרך להצלחה מאחורי דוכן הנואמים? מעוניינים לנסח נימוק משכנע? לפניכם מספר שיטות אפקטיביות:

 

  1. פירוק התנגדות באמצעות רמיזה על השלכה שלילית

תוכלו לשלב בטיעון רמז דק על תוצאה שלילית פוטנציאלית במידה והיריב ימשיך לדבוק בעמדותיו. כדי לנטרל טיעון נגד בסגנון: "אין לי זמן" ניתן לנסח משפט כמו: "כמה זמן תיאלץ להקדיש בעתיד עבור ילד שלא עבר הכנה מספקת לכיתה א' מבעוד מועד?".

 

  1. שימוש בדרך הביטול

האלימינציה מאפשרת לכם להוכיח טיעונים על דרך השלילה. כלומר, אם אכן טענתכם הייתה שקרית הרי שמישהו היה חושף זאת הרבה קודם לכן. תוכלו להתנסח באמצעות משפט כמו: "שיטת הלידה הזו נולדה עוד לפני אמא שלך, אם היא הייתה גרועה כל כך מסתבר שהיא לא הייתה קיימת". כך אתם עושים שימוש בניסיון של שיטה מיילדותית כדי לבטל את דברי היריב.

 

  1. מיליארד סינים לא טועים

תפיסה חברתית עשויה לסייע לכם בבניית טיעון משכנע שמוכיח כי אם כולם עושים כך, כנראה שזה נכון. בוויכוח אודות צריכת קפאין תוכלו להציג את הנתון המחקרי כי היקף צריכה שנתית בישראל לנפש עומד על 3.5 ק"ג קפה. אם כולם צורכים קפה וממשיכים לחיות ואפילו לחייך, כנראה שהשלכות צריכת הקפאין אינן כה הרסניות…

 

  1. תיאור ההמשך הצפוי עד לגורל המר

ניתן להפריך טענת נגד באמצעות המחשת העתיד הצפוי באם ינקוט העולם בעמדתו של היריב. "אם תדרוש מיסים גבוהים גם על פירות וירקות הרי שמחר יוטלו מיסים על רכישת נעליים ובשבוע הבא נמצא את עצמנו עם משכורת רעב כשרובה מופרשת לקופת המדינה".

 

יש עם מי לדבר

אמנות הדיבייט מושתתת על כבוד הדדי וייצוג טענות מנומקות היטב בצורה מאורגנת ומשכנעת. שואלים את עצמכם אם "יש לכם את זה?" בכל מקרה אנו שמחים לבשר שניתן לחדד ולפתח יכולות ויכוח מרשימות. תרגלו דיבייטים בנושאים שונים מול בני משפחה וחברים. עם הזמן תהפכו ליותר ויותר "משופשפים" בתחום – זה לא נושא לוויכוח.

 

מה היה לנו עד כאן?