מהו התקן בישראל במגדיר בנייה ירוקה

אחד התחומים הכי בוערים כיום בכל העולם הוא משבר האקלים. כדי למנוע את ההשפעות ההרסניות של משבר האקלים, עלינו לערוך שינויים בכל היבט בחיים שלנו. לא מספיק רק לעשות שינוי בצריכת המזון או בהרגלי המחזור – אנחנו חייבים, למשל, לשנות גם את דפוסי הבנייה.

בנייה ירוקה היא רק היבט אחד מתוך מגוון התחומים המושפעים מהמאמץ העולמי למלחמה במשבר האקלים. מדינת ישראל מצטרפת למאמצים הבינלאומיים למלחמה במשבר האקלים, וקבעה תקנות ותקנים שונים לבנייה ירוקה.

 

מה זה בכלל בנייה ירוקה

אבל מה זה בכלל בנייה ירוקה? מה המשמעות שלה בשטח? ובכן, בנייה ירוקה היא נושא רחב היקף, והוא עוסק הן במגוון עצום של תחומים כמו אנרגיה, תחבורה וכמובן חומרי הבנייה עצמם.

כדי שבנייה תחשב בנייה ירוקה, היא חייבת לעמוד בתקנים נוקשים כמו ת"י 5281 לבניה ירוקה או ת"י 5282 לדירוג אנרגטי. מדינת ישראל לא מצפה שכל קבלו יכיר את כל התקנים לפרטי פרטים, אך כן מצפה שבכל פרויקט בנייה ושיפוץ ייקח חלק יועץ בנייה ירוקה.

 

מהו התקן בישראל לבנייה ירוקה

התקן בישראל לבנייה ירוקה הוא מורכב, ארוך ומפורט על פני עשרות עמודים. התקן נוגע בעשרות נושאים ותתי נושאים, ומציב רף שונה לסוגי הבנייה השונים. כדי לוודא שהפרויקט שלכם עומד בתקן לבנייה ירוקה, אנחנו ממליצים בחום לשכור את שירותיו של אדריכל מוסמך לבנייה ירוקה. התקן הישראלי לבנייה ירוקה נקרא ת"י 5281 לבניה ירוקה.

חשוב לציין שהתקן אינו תקן מחייב. בניגוד לתקנים בתחום המזון או המכשור האלקטרוני, מדינת ישראל עדיין לא מחייבת את הקבלנים לעמוד בת"י 5281 לבניה ירוקה. יחד עם זאת, לבנייה ירוקה ועמידה בתקן יתרונות רבים. עמידה בתקן הישראלי לבנייה ירוקה מסייעת גם לצמצם את פליטת הפחמן, אך גם מסייעת בחסכון אנרגטי עבור הדיירים.

 

האם בנייה ירוקה רלוונטית לשיפוץ

כדאי לדעת שהמדינה מצפה שכל הליך של בנייה – שיפוץ או בנייה "מאפס" – יעמוד בתקן לבנייה ירוקה. לכן, גם אם אתם עורכים שיפוץ בדירה, כדאי שתשכרו את שירותיו של יועץ לבנייה ירוקה.

דוגמא לשיפוץ ירוק יכולה להיות טיפול במעטפת הבית. שיפוץ מעטפת הבית באופן ירוק ובר קיימא יכולה לסייע ביותר מאשר פתרון לבעיה נקודתית כמו איטום. שיפוץ ירוק למעטפת הבית יכול לסייע גם בחיסכון בשימוש באנרגיה (וכסף). למעשה, אפילו החלפת נורה מנורת להט לנורת לד נחשבת שיפוץ ירוק. לפעמים קשה להאמין כמה קל ופשוט לתרום למאבק במשבר האקלים.

 

סיכום

לסיכום, אין ספק שכל העולם – כולל תחום הבנייה והשיפוץ – נע לכיוון בנייה ירוקה. כיום התקן הישראלי לבנייה ירוקה עדיין וולנטרי, אך בהחלט ייתכן כי יהיו שינויי חקיקה בעתיד. בנייה ירוקה כבר כיום יכולה לסייע לכם הן בחיסכון בכסף בשימוש היומיומי, והן בשיפוצים עתידיים. כדי לעמוד בתקן לבנייה ירוקה, פנו ליועץ.

פועלים

 

מה היה לנו עד כאן?