מהם התנאים לקבלת רישיון נהיגה אצל חולי אפילפסיה

חולי אפילפסיה ומעוניינים להוציא רישיון נהיגה? ישנם מספר תנאים שעליכם לעמוד בהם. על מנת להוציא רישיון נהיגה על רכב פרטי, חולי אפילפסיה יצטרכו לעבור בדיקות מסוימות ולעמוד בהתניות שקובעת המדינה. גם אם נשמע שמדובר בתהליך מסובך, הדבר אינו בלתי אפשרי. על התנאים וההתניות השונות, במאמר שלפניכם.

 

מחלת האפילפסיה

אפילפסיה היא כינוי לסדרה של הפרעות נוירולוגיות, שיכולות ליצור אצל אנשים מסוימים פרכוסים חריגים. ההפרעות הנוירולוגיות האלו מתרחשות כאשר תאי עצב בקליפת המוח פועלים באופן עודף מדי. אנשים שסובלים מהתקפים אפילפטיים מכונים לרוב חולים במחלת הנפילה, על שם הנפילה שמתרחשת בזמן פרכוס.

התקפי האפילפסיה שמטופלים יכולים לחוות משתנים. ישנם כאלו שיחוו התקפים חזקים יותר, בעוד שאחרים יחוו התקפים חלשים יותר. ההתקפים האפילפטיים יכולים להיות ארוכים ויכולים להיות קצרים. הבעיה המרכזית בהקשר בין אפילפסיה לנהיגה, היא שלא ניתן לדעת מתי ההתקפים עלולים להתפרץ, ובכך לסכן את הנהג ואת הסביבה.

 

הוצאת רישיון נהיגה לחולי אפילפסיה

המדינה רוצה מצד אחד לאפשר גם למי שסובל ממחלות שונות או מוגבלויות שונות לנהל שגרה תקינה, הכוללת בין היתר אפשרות להוצאת רישיון נהיגה, אך מצד שני היא רוצה לשמור על הביטחון של האדם ושל הסביבה שלו. הדבר יוצר קונפליקט מסוים, עליו המדינה באה לענות. ניתן לקרוא עוד על כך באתר https://uliel.co.il.

המדינה קבעה שחולי אפילפסיה, שחוו התקפים אפילפטיים בעבר, יצטרכו לעבור בדיקה במכון הרפואי לבטיחות בדרכים. במכון זה, חולי האפילפסיה ימלאו את הטפסים הרלוונטיים, הכוללים דיווח מנוירולוג, תוצאות בדיקות CT או MRI, תוצאות בדיקת EEG ומסמכים המעידים על טיפול רפואי.

 

חובה לדווח על אפילפסיה

חשוב לציין כי בעת תהליך הוצאת רישיון נהיגה, חולי אפילפסיה מחויבים לדווח על עובדה זו. התקפים אפילפטיים מהווים מידע רפואי אישי, אך החוק קובע כי במקרה הזה חלה חובת דיווח.

מי שלא מדווח באופן מלא ואמין על מצבו הרפואי בעת הוצאת רישיון נהיגה, עובר על החוק וחשוף בפני תביעה מצד המדינה, שדינה יכול להיות מאסר בפועל. מטרת הדיווח היא למנוע נזק או פגיעה מיותרת בנהג או בסביבתו על הכביש. באותה מידה, גם מי שיש לו בעיות ראייה למשל, מחויב לדווח עליהן כאשר הוא חפץ בהוצאת רישיון נהיגה.

 

החלטת המרב"ד

המרב"ד (מכון רפואי לבטיחות בדרכים) מסתכל על כל המסמכים שהוגשו לו על ידי חולה האפילפסיה. וועדה רפואית במרב"ד תתכנס ותקבע האם לאשר לחולה האפילפסיה להוציא רישיון רגיל או שלא. במידה והתקבלה החלטה שאתם לא מסכימים איתה, אתם רשאים להגיש ערעור.

 

נהיגה ברכבים ציבוריים

יש לציין כי אנשים שחוו בעברם התקפים אפילפטיים לא יכולים לנהוג ברכבים ציבוריים, כמו אוטובוסים או מוניות שירות. הדבר נקבע מכיוון שמדובר על עבודה שמרביתה על הכביש, מה שעלול להגדיל את הסיכוי לקבלת התקף אפילפטי.

רשיון נהיגה

מה היה לנו עד כאן?