האם אפשר להחליף מנעול בשביל לפנות שוכר?

מצב של שוכר שמסרב לפנות את הדירה לאחר סיום חוזה השכירות או כאשר הוא מפסיק לשלם שכר דירה יכול להיות מתסכל מאוד עבור בעלי הדירה. חשוב להבין כיצד יש להתמודד עם סיטואציה זו ולפעול בהתאם לחוק. במאמר זה נרחיב לגבי אילו פעולות אסור לעשות על מנת לגרום לשוכר לעזוב את הנכס וכיצד ניתן לגרום לו לעזוב בצורה חוקית.

 

אסור להחליף מנעול

בחוק ובפסיקה נאסר עשיית דין עצמית באופן כללי והדבר נכון גם לשם פינוי שוכר מהדירה. לבעל הבית אסור להפעיל כוח פיזי כלפי דרי בבית על מנת לפנות אותם או להוציא את רכושם וחפציהם מהדירה ולהחליף מנעול. אסור לבצע כל פעולה שאינה במישור המשפט. פעולות שכאלה עשויות להיות עבירה פלילית ועילה לתביעה ממונית. עוד על כך ראו https://www.law4youth.com

 

פגיעה בזכויות

זכויותיו של שוכר מוגנות בחוק ומחלוקת בנוגע לשהייה בנכס צריכה להתברר בבית המשפט. בעל הבית אינו רשאי להביא לניתוק המים והחשמל במטרה לגרום הפרעה לשוכר בניסיון לשכנעו לעזוב. אסור גם להזמין לדירה משטרה בהקשר זה מכיוון שהחוק  אוסר על השוטר שיוזמן להתערב בסכסוך מעין זה. נקיטת פעולות שלא במישור המשפטי עשויה גם להיגרר לאלימות.

 

בהתאם לפסיקה

פינוי נכס בכוח המותר בדין נוגע לפולש שנכנס לנכס מסוים והוא אינו חל על שוכר נכס אשר נכנס לנכס מתוקף חוזה שכירות חוקי. בהתאם לדין מהרגע שהשוכר נכנס לנכס הוא הופך להיות המחזיק בנכס והבעלים כבר אינו נחשב יותר לזה המחזיק בו לצורך פינוי כפוי. לא ניתן לפנות שוכר סרבן שלא באמצעים משפטיים גם אם טרם חלפו 30 ימים מהמועד שבו היה לפנות אותו.

בפסיקה נקבע כי הצורך בשמירת הסדר הציבורי והימנעות מעשיית דין עצמי גוברים על הזכות להגנה על הקניין של בעל הדירה. משכיר הרוצה לעמוד על זכויותיו בנכס נדרש לפנות לערכאות משפטיות ופעולות כמו ניתוק הנכס מחשמל, מים וגז כמו גם החלפת מנעול והוצאת מיטלטלין נחשבות לעשיית דין עצמי והפעלת כוח האסורות פלילית ואזרחית.

 

סעיף לא חוקי

גם אם הוכנס סעיף בחוזה המאפשר הפעלת אמצעים שונים במקרה של שהייה בנכס לאחר תום החוזה אין לכך תוקף משפטי והדבר הינו אסור. היו בעבר מקרים מעין אלה שבהם בהתאם לסעיף בחוזה הופעלו אמצעים כמו הוצאת המיטלטלין והחלפת המנעול ובית המשפט פסק שלא היה ראשי המשכיר לנהוג כן וחייב את המשכיר בתשלום עבור הוצאות ועוגמת הנפש שנגרמו לשוכר.

 

סיכום החלפת מנעול

לסיכום הנושא, הדרך היחידה לפינוי שוכר שלא שילם שכירות היא באמצעות הגשת תביעה לפינוי שוכר. אין מקום לדין עצמי לרבות החלפת המנעול. בהליך המהיר, הנתבע נדרש להגיש כתב הגנה בתוך 30 יום מעת קבלת כתב התביעה. הדיון ייקבע בתוך 30 הימים  מעת שעבר המועד האחרון בו היה על הנתבע להגיש כתב הגנה.

צרור מפתחות

 

מה היה לנו עד כאן?