מתי ניאלץ לבצע ביקורת מבנים?

שמתם לב איך בסרטים פוסט אפוקליפטיים הבניינים תמיד נשארים פחות או יותר בסדר? כלומר, הם ריקים מתוכן, ובמקום דיירים או משרדים יש בהם בעיקר צמחייה או חיות בר – אבל המבנה עצמו נשאר כמעט ללא פגע. המוטיב הזה מבוסס על התפיסה הטבעית שלנו שהבית שאנחנו גרים בו הוא חזק, יציב, אמין ויישאר פה הרבה אחרינו.

אבל כמו שכל ילד יודע – המציאות הרבה פעמים שונה מהסרטים. לא אחת יוצא לנו לשמוע על ליקויי בנייה, חלקם אף מסכני חיים, בבניינים בארץ או בחו"ל. בטקסט שלפניכם תוכלו לקרוא כל מה שצריך לדעת איתור מוקדם של ליקויי בנייה גלויים ונסתרים באמצעות ביקורת מבנים.

 

מה זה ביקורת מבנים

ביקורת מבנים היא הליך (אשר מוכר גם בשם 'בדק בית') במסגרתו מהנדס בניין בוחן את איכות הבנייה של הדירה או הבית, את סביבת המגורים ואת עמידת הבנייה בכלל התקנים הקיימים בשוק הישראלי.

רק מהנדס בניין שהוסמך באופן ייעודי על ידי איגוד המהנדסים יכול לבצע ביקורת מבנים. במסגרת הביקורת, הבוחן יאתר ליקויים גלויים (למשל – שיפוע לא תקני במקלחת) וסמויים (למשל – נזילה באחד צינורות המים).

 

מתי צריך לבצע ביקורת מבנים

יש לבצע ביקורת מבנים באחד משלושת המקרים הבאים:

 

  1. קנייה של דירה מקבלן

כשאתם מקבלים דירה חדשה מקבלן, אין לכם את מי לשאול לגבי חריקות קטנות בבית – בגלל שאין דיירים קודמים או שכנים שמכירים את הבניין. בדק בית לפני קנייה של דירה מקבלן ייתן לכם "ראש שקט".

 

  1. קנייה של דירה יד שנייה

הרבה פעמים, למוכרים יש אינטרס להסתיר פגמים בדירה, על מנת למכור אותה במחיר גבוה יותר. לעיתים הדבר נעשה גם בתום לב, והמוכרים כלל לא מודעים לחלק מהפגמים בדירה שלהם. ביקורת מבנים לפני רכישת דירה יאפשר לכם להבין האם מדובר בנכס איכותי או לא.

 

  1. בדיקה תקופתית אחת לעשור

לצערנו, איכות הבנייה בישראל אינה גבוהה במיוחד. קבלנים רבים מנסים לחסוך בהוצאות הבנייה על ידי שכירת שירותיהם של פועלים "חאפרים". לכן חשוב לבצע ביקורת מבנים – על מנת למנוע נזקים כספיים ואפילו סכנות חיים.

 

למה חשוב לעשות ביקורת מבנים

חשוב לבצע ביקורת מבנים בשל סיבות רבות. אולם, הסיבה המרכזית היא שאם אתם קונים דירה – אתם משקיעים בכך לא מעט כסף. לכן אתם רוצים להיות בטוחים שהכסף שלכם מושקע במוצר איכותי.

 

סיכום

לסיכום, ביקורת מבנים היא הליך שאמנם אינו מעוגן בחובה בחוק – אך הינו מומלץ לכל בעל דירה. חשוב לעשות בדק בית או ביקורת מבנים לפני כל רכישה של דירה – בין אם מדובר בדירה מקבלן או בדירה יד שנייה. זכרו שביצוע ביקורת מבנים מותר רק למי שהוסמך לכך על ידי איגוד המהנדסים. אל תיפלו בפח של נוכלים או שרלטנים, פנו אך ורק למהנדס בניין מומחה ומוסמך.

 

מה היה לנו עד כאן?